Logo

Logo

10 lutego 2015

Igła. Włóczka. Rękawiczki. | Needle. Woolen. Mittens.

Nie będę rozpisywać się na temat historii ściegu igłowego (Nålebinding/Naalbinding). Wystarczy wspomnieć, że najstarsze tego typu znalezisko datuje się na ok. 6500 r. p.n.e. (jaskinia Nehal Hemar, Izrael), a najmłodsze na XVIIIw. (Szkocja). Dowodzi to powszechności tej metody wytwarzania dzianin - zarówno czasowej jak i geograficznej. Większość zachowanych (i dotąd odkrytych) egzemplarzy, została znaleziona na terenie Skandynawii (głównie Szwecja).

Nie brakuje również przedstawień ikonograficznych, na których widać charakterystyczne rządki kolejnych oczek.

Legenda o św. Jadwidze [źródło] "Legenda Antoniusa Horniga, z rysunkami Petera Freytaga, 1451r.
Historia Alexandri Magni, Flandria, 1470-1480
(nogawiczki)
Pierwszą parę rękawiczek, z zupełnie przypadkowej wełny, udziergałam 3 lata temu. Później zarzuciłam temat ściegu igłowego i wróciłam do niego dopiero w tamtym roku. Przypadkową włóczkę zamieniłam na naturalną (również taką, przeze mnie farbowaną). Nie jest ona zbyt gruba, dlatego ścieg wychodzi dość drobny. Staram się osiągnąć kompromis pomiędzy jego ściśnięciem (aby nie przepuszczał wiatru) i elastycznością (żeby rękawiczka była wygodna, a nie "zbrojna").








Tutoriali, jak i ściegów jest oczywiście masa. TU wspominam o tych, które pomogły mi najbardziej. Od tego czasu minęła już "chwila" i wiem, że mam kilka swoich nawyków, które wytworzyły się z biegiem.... oczek ;)
A po inspiracje zawsze można sięgnąć TU.

A na koniec, parę zdjęć znalezisk ściegu igłowego. Najbardziej imponujące są lniane nogawiczki. LNIANE. Z cienkiej nitki. Ilość oczek =  \infty.

1. Wkładka do buta, XIVw.
2. Rękawiczka, XIIIw.
4. Wkład do hełmu, XIIIw.
Rękawica z Åsle (Szwecja), XVIw,
Lniane (!) nogawiczki, Delsberg/Delemont (Szwajcaria), XIIw.
Rękawica, Gdańsk (Polska), XIIIw.
Rękawiczka, Lund (Szwecja), późne średniowiecze
Rękawiczka, Lödöse (Szwecja), XIIw.
Rękawiczka, Oslo (Norwegia), XIII-XIVw.
But(?), Uppsala (Szwecja), XVw.

Źródła:
http://www.kongshirden1308.no/utstyr/hansker_votter.htm
http://www.gardariki.org/pl/podstrony/10
http://www.medieval-baltic.us/vikmitten.html
http://larsdatter.com/gloves.htm

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Blog Designed by The Single Momoirs